Onderzoeksbureau McKinsey stelt dat in EOCD- landen, landen die zijn aangesloten bij The Organisation for Economic Co-operation and Development, meer dan 1 op de 8 jongeren van 15 tot 24 jaar werkloos zijn of zonder opleiding dan wel training zijn. De International Labour Organization schat dat er wereldwijd 75 miljoen jonge mensen werkloos zijn. Dit betekent niet alleen een enorm verlies aan ongebruikt talent maar mogelijk ook een bron van sociale onrust en persoonlijke onvrede. Deze jeugdwerkloosheid is een van de grootste problemen van de huidige crisis.
Tegelijkertijd is er een tekort aan jonge mensen met specifieke beroepsvaardigheden.
Het McKinsey Global Institute schat dat in 2020 er een globaal tekort zal zijn
van 85 miljoen hoog en gemiddeld-opgeleide jongeren. Van de bedrijven die deelnamen aan het onderzoek, gaf 27% aan hun vacature niet in te kunnen vullen wegens gebrek aan geschikte werknemers. Jeugdwerkloosheid volgt voor een deel op de economische crisis, maar is ook te wijten dat jongeren verkeerd worden opgeleid en dat er geen geld is om hen met een goede training om te scholen.
Een meer realistische kijk op de mogelijkheden op een baan na een afgeronde studie, betere voorlichting en wellicht kwalitatief betere opleidingen lijken van belang maar wie is hier verantwoordelijk voor? Minder van de helft van de jongeren die deelnamen aan het onderzoek gaf aan een studie te kiezen waarmee de kans op een baan groot is. Maar hoe kiest dan de meerderheid van de jongeren, waarop baseren zij hun keuze en in welke mate is een jongere hiervoor zelf verantwoordelijk? Zonder goede propaganda blijft we wel nog enige tijd met jeugdwerkloosheid zitten.
Jeugdwerkloosheid geen probleem
Wanneer we de groep jongeren die minder serieus bezig lijken te zijn met studie (doorgaans diegene die bij falen beweren; het heeft nooit aan mij gelegen, het ligt nu aan de slechte opleiding en straks aan de slechte arbeidsmarkt, werkgever, economie, mijn opvoeding en zo verder) even vergeten en kijken naar diegene die wel zijn persoonlijke verantwoordelijkheid neemt, weloverwogen keuzes maakt na uitvoerig onderzoek en overleg, minimale studieschulden maakt en uiteindelijk na een studie een baan vindt die bij hem past, dan lijkt het voor de hand te liggen dat de persoonlijke vaardigheden die hiervoor nodig zijn, constanter aanwezig zijn dan bij de falende groep studenten. Jeugdwerkloosheid is niet een even groot probleem voor iedereen. De meeste jongeren hebben geen last van de jeugdwerkloosheid.
Uit PISA (Programme for International Student Assessment)onderzoek blijkt dat het Nederlandse onderwijssysteem buitengewoon succesvol is in de begeleiding van zwakkere en gemiddelde leerlingen. Daarnaast is het helaas zo dat juist de betere leerlingen het in andere landen beter doen. Onze beste leerlingen presteren minder goed dan je op grond van hun capaciteiten zou verwachten.
Hiermee lijkt de eigen verantwoordelijkheid van de student om zijn talenten optimaal te ontwikkelen en te benutten door de juiste studiekeuze te maken, van groter belang te zijn dan ooit.
Effectief zelf nadenken door een goed gebruik van je brein lijkt één van de belangrijke vaardigheden waarmee betere persoonlijke keuzes gemaakt kunnen worden. Een NLP handleiding voor het gebruik van je brein is een goede stap. Door meer inzicht in jouw persoonlijkheidstype ontdek je niet alleen hoe je bepaalde valkuilen kunt herkennen, er in vallen zou dan dom zijn, maar vooral hoe je jouw talent kunt ontdekken, ontplooien en uiteindelijk inzetten op een zo effectief en plezierig mogelijke manier.