Niveau onderwijs daalt

Niveau onderwijs daalt

Niveau onderwijs daalt

Niveau onderwijs daalt en vooral de beste leerlingen blijven achter. Dit schaadt de economie. Volgens cijfers van het Centraal Planbureau (CBP) is het zo dat het niveau onderwijs daalt in het Nederlandse onderwijs. De cijfers zijn gebaseerd op wetenschappelijke internationale vaardigheidsonderzoeken. Vooral de beste leerlingen blijven achter. De kwaliteit van het hoge niveau onderwijs daalt binnen het Nederlandse onderwijs. Dit is niet goed voor de economie van ons land. Met name de resultaten van getalenteerde leerlingen blijven achter, aldus het CBP. Met name de daling van de wiskunde prestaties zijn zorgelijk. Evenals de daling van het leesniveau op de basisschool. Terwijl onze onderwijsprestaties verslechteren, verbeteren ze juist in de landen om ons heen. Dit geldt voor zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. De relatieve grote aandacht voor de zwakkere leerlingen zorgt ervoor dat de prestaties van de beste leerlingen achter blijven. Dit is zorgelijk, want onderwijs is één van de belangrijke bronnen van economische groei en welvaart. Kortom het niveau onderwijs daalt en dat is slecht voor de economie en dus ook voor de werkloosheid.

Niveau onderwijs daalt

Het slechte onderwijsniveau is slecht voor de economie en voor de werkgelegenheid. Mensen zijn werkloos omdat ze onvoldoende opgeleid en getraind zijn. Naast het traditionele onderwijs kun je ook kijken naar meer informele trainingen voor zelfontwikkeling. Hier worden de leerlingen zeker wijzer van. Dit verhoogt hun kans op de arbeidsmarkt aanzienlijk. Bijvoorbeeld door leerlingen Neuro-Linguistisch Programmeren (NLP) te leren. Hierdoor leren ze zichzelf en andere mensen goed kennen. Ook leren ze goed communiceren en zich goed te presenteren. Bovendien leert NLP je technieken om goed met emoties om te gaan. Met NLP kun je al op de basisschool beginnen.

Door kinderen spelenderwijs technieken te leren zodat deze technieken in het onderbewustzijn van kinderen geplaatst worden en ze automatisch de technieken gaan toepassen. Een goede voorbeeld is `Joost is blij` van Licensed NLP Master Trainer Joost van der Leij. NLP is een uitermate geschikte methode voor zelfontwikkeling en communicatieverbetering. Hier kun je jong mee beginnen. Dit verhoogt later de kans op de arbeidsmarkt aanzienlijk.

Joost is blij eBook
€5.00

Voor wie meer wilt weten over niveau onderwijs daalt, dan kan je naar onze bron gaan: het Centraal Planbureau.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized op door .

Over Christine Dessauvagie

Mijn naam is Christine Dessauvagie en ik ben 49 jaar. In 1995 heb ik als gevolg van een ziekte hersenletsel opgelopen, waardoor onder meer mijn korte termijn geheugen minder goed functioneert. Dit ondermijnt mijn zelfvertrouwen en heeft ook geleid tot het niet kunnen vinden van passend werk. Het letsel zal nooit genezen maar door NLP heb ik wel een manier gevonden om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Voordat ik met NLP begon had ik erg veel moeite het te accepteren. Nu ik met NLP aan de slag ben gegaan is ook het acceptatie proces versneld en ben ik op mijn manier verder gegaan met NLP, alleen nu niet als zelfhulp maar omdat het heel boeiend en nuttig is.

Voor mij is het een uitdaging om aan het project `Hoera, werkeloos!`, van Joost van der Leij, deel te nemen. Ik heb een grote interesse in het denken en gedrag van mensen. De interesse is er altijd al geweest maar versterkt doordat ik zelfhulp gevonden heb bij TIOUW. En nu ik goed kan omgaan met mijn problemen door NLP toe te passen, ga ik samen met TIOUW verder met mijn zelfontwikkeling en interesseveld. Dus toen ik hoorde over het project van Joost van der Leij: Hoera, werkeloos!, was ik meteen enthousiast. Alhoewel ik me prima vermaak, zie ik dit als een uitdaging. Bovendien weet ik niet wat het me gaat brengen. Door mijn ervaringen uit het verleden heb ik lage verwachtingen voor de toekomst wat betreft de arbeidsmarkt (vrijwilligerswerk doe ik veel). Ik kan dus ook niet teleurgesteld worden. Ik ben een gemotiveerde werknemer van Hoera, werkeloos!

  • cindy Janssen

    Een interessant artikel Christien. Onze zoon heeft op de basisschool vanaf ongeveer groep 6 regelmatig als “breinkraker” samen met andere “betere” kinderen in de gang, dus niet in zijn eigen klas, achter de computer “moeilijkere” taken mogen doen. De middelmatige of zwakkere leerlingen (Joost mag weten hoe ze die groep nu noemen) volgden in hun klas het reguliere lesprogramma. Omgekeerde wereld heb ik het altijd gevonden. De relatief grote aandacht voor zwakke leerlingen lijkt me goed. Alleen zal er de komende tijd vanwege bezuinigingen wel minder ADHD etc. gediagnostiseerd worden. Als dat dan de kinderen zijn van wie de ouders geneigd zijn een excuus (diagnose) af te dwingen voor het feit dat hun kind wat minder getalenteerd is dan gehoopt, prima lijkt mij. Bij dalende wiskunde/ rekenprestaties in de onderbouw kan het een oplossing zijn om de tafels er nog eens opnieuw in te pompen denk ik. En NLP op scholen, ik kan niet wachten!